باد صبا

دوشنبه، مهر ۲۰، ۱۳۸۳

سجود

دم مغرب در حوزه هنري جلسه داشتم . جلسه كه تمام شد گفتند كه امشب اينجا شب شعر بزرگداشت حافظ است و بياييد برويم ببينيم چه خبر است ، خاصه اينكه سالن پر از مهمان خارجي بود ، از ازبك و تاجيك و افغان و ...
وارد جلسه كه شديم استاد معلم داشت صحبت مي كرد ( يادتان كه نرفته ، گفته بودم كه اگر يك روزي كاميون بخرم بزرگ پشتش مي نويسم " عشق من : علي معلم " ) و به مناسبت حضور مسلمانان و فارسي زبانان كشورهاي همسايه قسمتي از يكي از اشعارش را كه درباره وحدت امت اسلامي بود را خواند . هماني كه يك مرتبه برايتان دراين مرقومه داني قلمي كرده بودم . همان (( هله رعد است هلا برق به پا خواهد خواست ....... امت واحده از شرق به پا خواهد خواست )) . نمي دانم تا به حال شعر خواندنش را شنيده باشيد يا نه ، صداي بسيار گيرايي دارد ، مو به تن آدم سيخ مي شود . نمي دانم شايد علاقه ام به ايشان صدايش را برايم گيرا كرده باشد كه (( حب الشيء يعمي و يصم )) . بگذريم ، استاد در آخر صحبتها از اينكه فارسي زبانان كشورهاي مختلف بعضا از فهم زبان هم عاجزند بسيار گله مند بود و پيشنهاد جالبي داد مبني بر اينكه تمام فارسي زبانان براي فهم زبان يكديگر يك لهجه ثابت را به عنوان لهجه مشترك انتخاب كنند .
بعد از استاد يك شاعر افغاني آمد براي شعر خواندن به نام محمدي . لطيف ترين تعبيرهاي عشقي را مي شد در اشعارش ديد . براي نمونه اين بيت از شعرش در ذهنم مانده است :(( يك روز عصر عصر عصر ، لبريز مي كنند خيابانها .......... ما مثل ذره هاي يك استفراغ ، قي مي كنيم از دهن آنها )) مي بينيد كه انصافا از اين عاشقانه تر نمي شود ...
بعد ترش يك تاجيكي آمد . حرفهاي جالبي داشت . مي گفت در تاجيكستان در بعضي جاها بچه ها در مدرسه ديوان هاي عطار ، حافظ و قسمتي از ديوان بي دل دهلوي را حفظ مي كنند . يا بعضي هاشان حتي ديوان حافظ را زير بالشت نوزاد خود مي گذارند تا نوزادشان متاثر از حافظ رشد كند .
اين حد اعتقاد به حافظ در بين آنها برايم جالب بود ، البته نه اينكه اين نحوه اعتقاد به حافظ را تاييد كنم كه خود من صرفا با حافظ صفا مي كنم ، ممكن است در اوقات دل تنگي تفالي بزنم اما اين از باب راهگشايي و ارائه طريق نيست بلكه صرفا حالي است كه با شعرش مي كنم و بهره ايست كه به قدر ظرفيت اندكم از درياي بيكران عرفان حافظ مي گيرم .اين اعتقاد برايم جالب بود چرا كه آدم مي بيند اعتقاد خارجي ها به حافظ چگونه است و از آن طرف وزارت ارشاد ما به جاي نشر كتابهايي مفيد در باره قدماي ادبيات اين ديار ، تند تند ترجمه شعرهاي شكيرا و آكوآ و ريكي مارتين و ... را چاپ مي كند . البته قدما كه توي سرشان بخورد نمي كند هواي همين شعراي معاصرمان را داشته باشد . اگر حوزه هنري كتابها همين قزوه و كاكايي و ... را چاپ نمي كرد به گمانم اينها به جاي شعر گفتن هنوز توي راهروهاي وزارت ارشاد دنبال مجوز چاپ اولين مجموعه شعر خود بودند .
باز هم بگذريم . يكي از شعراي ازبك هم تابير بسيار زيبايي از زبان فارسي كرد . تعبير اين است :(( شعر را براي زبان فارسي آفريده اند و زبان فارسي را براي شعر )) حقيقتا از اين تابير لذت بردم .
جاي همتان خالي خيلي جالب بود . من هم در تمام وقت حواسم به شيوه گويش اينها بود . يكي شان به جاي ((تشكر)) مي گفت (( سجود )) يا ديگري به جاي ((همايش)) مي گفت((جمع شد )) و ...
به نظرم زياد حرف زدم . زود تر بايد بروم بخوابم فردا صبح روز سختي را احتمالا داشته باشم و بعد الظهرش هم راهي مشهدم . اگر چه رفتنم به مشهد براي كار است اما غرض اصلي رفتن، دلتنگي براي امام رضا است . من هم كه حساس، زود به زود دلم تنگ مي شود براي همين هم هيچ وقت موقع ترك مشهد از امام رضا خدا حافظي نمي كنم ، خودشان هم عادت كردند ، مي دانند كه بايد من را زود به زود دعوت كنند و الا ممكن است هر اتفاقي بيافتد . همتان را دعا مي كنم . لازم به گفتن نيست ، سلام همتان را هم مي رسانم .
در پناه حق
هري پاتر

5 Comments:

  • اول سلام
    دوما خدمت جناب رئيس عارضم كه اگه ميشه يه لطف كنيد جواب هر كامنتي رو مي‌خواهيد بدين ذيل آخرين مطلب بگذاريد تا من بيچاره در به در هي صفحه كامنت باز نكنم
    در مورد سوال دوم چون بنده اصولا خودم فقط با ايكس پي كار ميكنم در مخيله‌ام نمي كنجه كسي با ويندوز ديگه اي كار كنه بنابر اين خيالت تخت ويندوزم ايكس پي است. يه بار ديگه دانلود كني بد نميشه (اگه لج بعضي از دوستان در نمي‌اد ميتوني هاردد رو فورمت كني از نو ويندوز بريزي )
    در مورد تعريفت از شعر ها هم ممنون
    در مورد بازار و كاسبي هم بايد بگم عزيز من وقتي پول نداري 200 هزار تومن بدي نرم افزار بخري واسه چي بايد خودت رو محروم كني
    در مورد اسمم هم بايد بگم بيكار اخراجي كه خودش قضيه دازه فعلا بي خيالش اما در مورد اسم دوم و شايد اصلي هم بايد بگم كه اين يه اسم يه كم جديه و بعضي جاها هنوز من رو به اين اسم صدا ميزنند. اگه خواستيد شرح داستان ميدم فعلا خودم حالش رو ندارم
    تلفظ صحيح اسمم هم اينجوريه
    درچيتن -------- به فتح دال و همچنين ر و ت هم مفتوح است

    اما نرم افزار امروز
    اسم چليپا رو همه شنيديد همون نرم افزار مزخرف خوش نويسي. واقعا كه بيخوده اما نرم افزار كلك يه چيز ديگس. مگه نه غلا
    غير از اينكه واقعا قشنگ تر از چليپا مينويسه 5 تا فونت هم داره كه ميتونهبه دلخواهت تغيير كنه
    نستعليق- نسخ- ثلث- تحريري و شكسته
    واقعا محشره
    به دانلودش ميارزه خودش يعني خوده برنامه حدود 8 مگه ولي كركش زياد نيست. در ضمن كسي گذرش به بازارهاي كامپيوتري اوفتاد ميتونه قيمت بگيره 150000 تومان
    باور نداري از 118 بپرس
    اصل برنامه رو از اينجا بگيريد:
    http://www.yabdoo.com/kelk2000.exe
    این هم سریال برنامه موقع نصب:
    1432000010044
    این هم کی جن برنامه که کافیه اون کدی رو که برنامه بهتون میده بهش بدید و بعد سریال رو استفاده کنید تا برنامه کرک بشه:
    http://persiantoops.com/Kelk2000-crack--www.irdown.com.rar
    در ضمن اگه مشكلي تو كركش پيدا كرديد بگيد
    اگه كسي هم حال نداره دانلود كنه بگه ميرايتم بشش ميدم

    راستي يه خبر خوشم برا دشمنام: با اجازتون امشب دزد ماشينم رو هوتوتو كرد. جاتون خالي كلانتري عجب خر تو خري بود

    بسه ديگه آخه كيس تو كامنت اينهمه چرت مينويسه
    تا برنامه بعد
    باي
    DARACHITAN

    نوشتة Anonymous ناشناس, در ساعت مهر ۲۱, ۱۳۸۳ ۱:۲۴ قبل‌ازظهر  

  • بابا نه به اون شوري شوري نه به اين بي نمكي
    چرا به روز نمي شيد
    DARACHITAN

    نوشتة Anonymous ناشناس, در ساعت مهر ۲۴, ۱۳۸۳ ۱۱:۰۹ بعدازظهر  

  • سلام
    واقعا برای من هم سواله که برو بچ کجان؟؟
    حالا من کار داشتم نیومدم بقیه چی شدن؟
    ساقی که خبری ازش نیست.
    آسمان که اکانتش فیلتر شده ، زنگ زده بود به من که وبلاگ رو نمیتونه باز کنه ، میگه بازدید از ان سایت ممنوعه!!!!!
    هری پاتر هم که رفت مشهد فکر کنم مقیم شد! دیگه خبری ازش نیست.
    خانه به دوش هم که کلا دود شد رفت هوا با این استقبال پر شوری که ازش کردیم!
    فکر کنم رفته همون سیاره هه برچسب برا کیبوردش بخره!!!
    منم که کماکان ریاست میکنم!
    راستی من هنوز دچار عذاب وجدانم بابت استفاده یا عدم استفاده از نرم افزار های قفل شکسته!!
    به عنوان عضوی از جامعه برنامه نویسان و تولید کنندگان نرم افزار مطمئن نیستم که این کار درست باشه!!!!

    نوشتة Blogger توسن, در ساعت مهر ۲۶, ۱۳۸۳ ۹:۰۲ قبل‌ازظهر  

  • راستی درچیتن خان فالتو خوندی؟؟

    نوشتة Blogger توسن, در ساعت مهر ۲۶, ۱۳۸۳ ۹:۰۶ قبل‌ازظهر  

  • اگه نميگيد بازم تو داروگر(درچيتن) ميگم سلام
    خدمت رئيس خودم عرض كنم كه راستش من خجالت ميكشم تو وبلاگ پيغتم بذارم. آخه يه آدم بيكار كه اينهمه ذيل يه مطلب حرف نمي‌زنه. باشه برا مطالب بعدي
    باي

    نوشتة Anonymous ناشناس, در ساعت مهر ۲۶, ۱۳۸۳ ۱۰:۵۳ قبل‌ازظهر  

ارسال یک نظر

<< باد صبا