باد صبا

یکشنبه، آبان ۱۰، ۱۳۸۳

با ایزد بانوی آب


قسمتهایی از اردویسور نیایش (نیایش آب)
درود و ستایش و توانایی و زور و آفرین باد به اهورامزدای فروغمند با شکوه و به امشاسپندان ، به آب های خوب مزدا داده ، به آب های اردویسور آناهیتای پاک ، به همه آب های مزدا داده ، به همه گیاهان مزدا داده ، به همه ستودگان مادی و مینوی و به فروهر های پاکان و راستان که پیروز و پرتوان هستند.
می ستاییم آب را که در همه جا گسترده است و تندرستی بخش است و بد اندیشان را دشمن است و اهورایی کیش است و در خور ستایش و نیایش در جهان مادی . آن پاکی که جان افزاست ، پاکی که فزاینده گله و رمه است ، پاکی که گیتی افزاست ، پاکی که خواسته افزاست .
آب ما از آن بد اندیش نیست ، از آن بد گو نیست ، از آن بد کردار نیست ، از آن دبین نیست از آن کسی که دوست را بیازارد نیست ، از آن کسی که همراهان را بیازارد نیست ، از آن کسی که کارکن را بیازارد نیست ، از آن کسی که خویشان را بیازارد نیست.
در فرهنگ ایرانیان قدیم و زرتشتیان امروز دهم آبان ، آبان روز نام دارد. وقتی نام روز و ماه در فرهنگ زرتشتی یکی شد ، جشن برپا میشود. دهم آبان نیز به جشن آبانگان اختصاص دارد. آبان به نام آب و فرشته آب است.
واژه جشن از کلمه "یسنه" اوستایی آمده و این کلمه نیز از ریشه اوستایی مشتق شده که به معنای ستایش کردن است. بنابراین معنی واژه جشن ، ستایش و پرستش است . در جشن های ایران باستان همیشه شادی و تفریح ، با ستایش اهورامزدا و آفرین و نیایش همراه بود.جشن ها یادگارهای درخشان پدران بیدار دل ما هستند که متاسفانه در طول تاریخ بسیاری از آنها به علت جبر زمان و تعصبات بسیار ، از بین رفته و هم اکنون از آنها نمونه هایی بسیار اندک در جامعه ایرانی به چشم میخورند. ولی این نمونه اندک ، نشانه هایی بس بزرگ هستند از اندیشه بلند و طبع ظریف ایرانی ، طبعی که خداوند به این قوم ارزانی داشته است.هدف از برگزاری جشن ها در ایران باستان ستایش پروردگار ، گردهمایی مردم ، سرور و شادمانی ، داد و دهش و بخشش به بینوایان و زیردستان بوده است.

آبانگان خوش ! اگر به خوندن ادامه این مقاله علاقه دارید به لینک زیر یه سر بزنید:
آبانگان
تا حالا یه امامزاده توی یه اداره دولتی دیدین؟؟ من که تعجب کردم:
امامزاده ای در شرکت مخابرات

حتما در مورد طرح احداث قطار منوریل چیز هایی شنیدین.ظاهرا شهردار تهران به شدت بر اجرای این طرح پر هزینه (از نظر مادی و معنوی) اصرار دارند.
اما این مقاله حقایق دردناکی رو در این مورد بیان میکنه!
"گرچه انتشار اینگونه اخبار و اخذ چنین تصمیمهایی در فرصت بالنسبه کوتاهی که از عمر مدیریت جدید در شهرداری تهران میگذرد برای عوام و کسانی که منتظر مطرح شدن و نمایش های تبلیغاتی و مسئولیتی هستند ممکن است جالب و خوشایند باشد ولی ذهن متخصصان این حرفه و تخصص را به خود مشغول داشته و نگران میسازد."
خداحافظ آزادی
.............................
چشممون به جمال بعضی دوستان از دست رفته روشن شد!!
مبارکه!!! گویا دوستمون برگشتن.شاید این مساله مقدمه ای برای برگشتن هری پانر هم باشه!!
خب دیگه آسمان جان وقتی نویسندگان غیبشون میزنه رئیس مجبوره جور همه رو بکشه.وگرنه من همون ریاستم رو پیگیری میکردم:)