باد صبا

پنجشنبه، آذر ۰۵، ۱۳۸۳

لاک پشت ها هم پرواز مي کنند فيلمي به مقياس تاريخ سينماي ايران

دو روز پيش که فيلم دوئل راديدم قصد کردم که چند خطي براي اين فيلم بنويسم. اما به دليل آنکه هنوز همه دوستان اين فيلم را نديده اند و خود من نيز هنوز ذهنيت کاملي از اين فيلم ندارم از نوشتن متن صرفنظر کردم. حوالي ظهر بود که جناب هري پاتر به بنده پيام کوتاه موبايلي زدند که برادر چرا نمي نويسي ؟ تو که پاک آبروي ما را بردي و از اين جور حرفها. اين بود که قصد کردم محض خوشحالي هري جون هم که شده چند خطي دري وري بلغور کنم شايد دست از کچل ما بردارد و ما را چند روزي ما را راحت گذارد.
بگذاريد از دوئل بگذريم و کمي از فيلم عالي و مهجور لاک پشتها هم پرواز مي کنند ساخته بهمن قبادي برايتان بگويم. اما در ابتدا بگويم که اين فقط حرف دل است و نام اين متن را نقد نگذاريد که به صاحت مقدس نقد و نقاد و منتقد توهين مي شود.
پنج سال پيش که بهمن قبادي فيلم خوش نام و خوش ساخت زماني براي مستي اسبها را روي پرده برد شايد کمتر کسي فکر مي کرد که او روزي يکي از قطبهاي سينماي ايران شود و با چنان قدرتي فيلم بسازد که چنين سرمايه عظيمي براي ساختن فيلم لاک پشتها به او بدهند.
فيلم با صحنه اي تلخ که شاخص تمام فيلم هاي قبادي است شروع مي شود و تلخ هم به پايان مي رسد. اما ويژگي اصلي فيلمهاي قبادي آن است که هدف اصلي فيلم را بر جان مخاطب مي نشاند و مخاطب را گيج و مبهوت خويش مي سازد. صحنه خودکشي دختر 15 ساله در ابتداي فيلم در آن فضاي سرد کوهستاني تمامي حال و هواي فيلم را معرفي مي کند و حرف آخر را همين اول مي زند.
از ابتداي فيلم که بگذريم قسمت شاهکار آن در آخر فيلم است که شايد در تمام تاريخ سينماي ايران کمتر کسي توانسته باشد اينقدر زيبا و محکم حرف خود را بر دل بيننده بنشاند و من هم آخر فيلم را برايتان تعريف نمي کنم تا خودتان حتما برويد ببينيد و برايتان لوس نشود.
حتما برويد اين فيلم راببينيد که به زودي از همين چند تا سينما که باقي مانده هم فيلم را پايين مي آورند و از دستتان تا ابد خواهد رفت.
در انتها مي خواهم يک نکته را متذکر شوم. برادر و خواهر گرامي, ما تخلصمان لوتي است نه لوطي. اينجانب از کلمه لوطي به هزار دليل بدمان مي آيد که دو تاي آن را برايتان ذکر مي کنيم. اول کلا کلمه لوطي از کلمه لوط مشتق شده که ما با اين کلمه هيچ سر و کاري نداريم. دوم آنکه کلمه لوطي به دليل دو حرف کشيده ل و ا بلند و کشيده به نظر مي رسد, ولي ما جنسمان از خاک است و افتاده چون لوتي.
يا علي
لوتی