باد صبا

پنجشنبه، فروردین ۰۳، ۱۳۸۵

85

(( چون مرد راهرو را چهل سال تمام شود ، اگر نبی است نبوت بدو فرود آید و اگر ولی است ولایت . و ولی وقتی حامل ولایت گردد که مخصوص شود بدین چهل صفت خوب که تقریر کردیم . ))
شاید حکمت چهل سال در این است که سالک میبایست هر سال یک صفت بد را کم کرده و به عوض آن یک خصلت نیک اضافه نماید تا در چهل سالگی جمیع چهل صفت خوب شود تا ولایت در او تحقق بپذیرد .
سال 84 را به پایان بردم و دقیق نمی دانم که کدام خصلت بد را کم کرده ام و کدام خصلت نیک را زیاد ؟ دست کم امیدوارم که بدها زیادتر نشده باشند و خوب ها کمتر . و همینطور امیدوارم که سال 85 برای همه ی مان سالی باشد همراه با همه ی چهل خوبی
.....
1- هفته ی قبل دو روزی را در دهات خراسان گذراندم ؛ باشتین و ریوند ومَسکَن و ... برایم جالب بود زندگی این مردم . در این جا می شود هر اتفاقی را به راحتی و دست کم با یک واسطه از جانب پروردگار عالم دانست . مردم چشمشان برای روزی به آسمان است نه به زمین . صبح که بر می خیزند نورش را می بیند که بر جهان تابان است . باران که بر مزرعه می بارد رحمتش را می بیند که حتی برای جمادات و نباتات روان است . مزرعه که به بار می نشیند نعمتش را می بینند که بر عالمیان ارزانی است . عصر وقتی در مسیر نسیم به استراحتند لطفش را لمس می کند . و شب منزل برایشان محل امن و آرامشی است که او برایشان هدیه کرده است .
انسانی که امید روزی اش به آسمان است به یقین عزت نفسش بیشتر است از انسانی که چشم به زمین دارد ، و خود این عزت را آنجا می توانی احساس کنی .
2- دو کتاب به دستم رسید یکی درباره ی (( آیین چیت سازان )) و دیگری (( آیین آهنگران )) . و هر دو کتاب متعلق به چندصد سال قبل . در هر دوی این رسائل می توان دید که در این مشاغل شیوه ای متداول بوده فراتر از یک کسب و کار و بلکه شبیه یک آیین و مسلک . و جالب است شیوه ی آیین گونه ی این مشاغل و نگاه توحیدی آنان به تمام مراحل کار . انگار که فرد در هنگام کسب و کار به عین می بیند ربط تمام کائنات را به حضرت حق و می بیند که تمام ابزار و وسائل کار واسطه ای هستند برای جاری شدن رحمت حق به عبد .
رسائل چیت سازان مشتمل برحدود صد بند است که چند بندش را برایتان می آورم : ((
- اگر پرسیدند که روش کار چیت سازی چند احکام است ؟ بگو 12 احکام هست . اول ، آنکه هر صباح که برخیزد از علم شریعت و طریقت و حقیقت باخبر باشد ، تا اسم استادی بر او مسلم باشد . دوم با خیر و سخاوت باشد . سیم تنگ حوصله نباشی . چهارم در فنون کار خود چست و چالاک باشی ...
- اگر پرسند که قدم که به کارخانه می گذاری کدام آیه می خوانی ؟ جواب بگو که :" لا یصلیها الا الاشقی الذی کذب و تولی ؛ ان جاه ء الاعمی"
- اگر پرسند که در وقت جوشانیدن کرباس کدام آیه می خوانی ؟ جواب بگو که : "فاما من ثقلت موازینه
فهو فی عیشه راضیه "
- اگر پرسند که در چیت به دیگ انداختن کدام آیه می خوانی ؟ جواب بگو که : "افلا یعلم اذا بعثر ما فی القبور و حصل ما فی الصدور "
- اگر پرسند که تخته ی چیت گری چوبش از کجاست ؟ جواب بگو از درخت طوبی است که او را حضرت جبرئیل از بهشت آورده است
- اگر پرسند وقتی که از کار بر می خیزی کدان آیه می خوانی ؟ جواب بگو که : " الم یعلم بان اله یری "
))
3- زندگی امروز ما در شهر استوار بر ارکانی است که سخت تر می شود در آن ها خدا را دید . این زندگی تکیه اش بر ارکانی است مانند زمان ، ارتباطات و ... است . فردی در روز موفق است که بهتر بتواند وقتش را پر کند ، بهتر بتواند با دیگران رابطه بگیرد ، حساب بانکی اش پرتر باشد و ... . حوصله اش را ندارم بیشتر توضیح بدهم ، فقط وقتی زندگی امروزم را با زندگی هایی از قبیل دو بند بالا مقایسه می کنم یاد این جمله ی قرآن می افتم که : " پس هر که از یاد ما روی گردان باشد ، برای او زندگی سختی قرار خواهیم داد "
در پناه حق
هری پاتر

2 Comments:

  • سلام. سال نوی همگی مبارک(با جیغ بخونید لطفا همه عیدیاتون رو بدید بیاد که بزرگتر تشریف داربد.)
    اااا! این هریه یا روحش؟ رئیس جان (همون توسن) به روحها هم اکسس دادی برای بلاگ نویسی؟ الو هری خطوط اینترنت اونجا چطوریاست؟:D

    نوشتة Anonymous ناشناس, در ساعت فروردین ۰۵, ۱۳۸۵ ۱۰:۵۰ قبل‌ازظهر  

  • سلام. سال نو همگیتون مبارک! امیدوارم امسالتون صد برابر بهتر از سال قبل تون باشه. و همونطور که هری گفت، زندگیتون بر پایه احکام قشنگ استوار باشه.

    نوشتة Anonymous ناشناس, در ساعت فروردین ۰۷, ۱۳۸۵ ۱۲:۵۹ قبل‌ازظهر  

ارسال یک نظر

<< باد صبا