باد صبا

شنبه، مهر ۰۸، ۱۳۸۵

سرانجام 18 سال پس از پذيرش قطعنامه 598 ، سندي از فرآيند چگونگي پايان يافتن جنگ تحميلي در لابه لاي بگومگوهاي برخي مسوولان نظامي و سياسي دهه 60 از سوي دفتر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام منتشر شد. اين سند ، نامه حضرت امام خميني (ره) رهبر کبير انقلاب اسلامي به مسوولان لشکري و کشوري وقت است که در سال 67 نگاشته شده و متن کامل آن از اين قرار است :
بسم الله الرحمن الرحيم
با ياري خداوند متعال و با سلام و صلوات به انبياي بزرگوار الهي و ائمه معصومين صلوات الله عليهم اجمعين.حال که مسوولان نظامي ما اعم از ارتش و سپاه - که خبرگان جنگ مي باشند - صريحا اعتراف مي کنند که ارتش اسلام به اين زودي ها هيچ پيروزي به دست نخواهند آورد و نظر به اين که مسوولان دلسوز نظامي و سياسي نظام جمهوري اسلامي از اين پس جنگ را به هيچ وجه به صلاح کشور نمي دانند و با قاطعيت مي گويند که يک دهم سلاحهايي را که استکبار شرق و غرب در اختيار صدام گذارده اند ، به هيچ وجه و با هيچ قيمتي نمي شود در جهان تهيه کرد و با توجه به نامه تکان دهنده فرمانده سپاه پاسداران که يکي از دهها گزارش نظامي ، سياسي است که بعد از شکستهاي اخير به اينجانب رسيده و به اعتراف جانشيني فرمانده کل نيروهاي مسلح ، فرمانده سپاه يکي از معدود فرماندهاني است که در صورت تهيه مايحتاج جنگ معتقد به ادامه جنگ مي باشد و با توجه به استفاده گسترده دشمن از سلاحهاي شيميايي و نبود وسايل خنثي کننده آن ، اينجانب با آتش بس موافقت مي نمايم و براي روشن شدن در مورد اتخاذ اين تصميم تلخ به نکاتي از نامه فرمانده سپاه که در تاريخ 2 تير 1367 نگاشته است ، اشاره مي شود.
فرمانده مزبور نوشته است تا 5 سال ديگر ، ما هيچ پيروزي نداريم.ممکن است در صورت داشتن وسايلي که در طول 5سال به دست مي آوريم ، قدرت عمليات انهدامي و يا مقابله به مثل را داشته باشيم و بعد از پايان سال 71 اگر ما داراي 350تيپ پياده و 2500تانک و 3000توپ و 300هواپيماي جنگي و 300هليکوپتر... - که از ضرورت هاي جنگ در آن موقع است - داشته باشيم ، مي توان گفت به اميد خدا بتوانيم عمليات آفندي داشته باشيم.وي مي گويد قابل ذکر است که بايد توسعه نيروي سپاه به 7 برابر و ارتش به 2 برابر و نيم افزايش پيدا کند. او آورده است البته امريکا را هم بايد از خليج فارس بيرون کنيم و الا موفق نخواهيم بود. اين فرمانده مهمترين قسمت موفقيت طرح خود را تهيه بموقع بودجه و امکانات دانسته و آورده است که بعيد به نظر مي رسد دولت و ستاد فرماندهي کل قوا بتوانند به تعهد عمل کنند. البته با ذکر اين مطالب مي گويد بايد باز هم جنگيد که اين ديگر شعاري بيش نيست.آقاي نخست وزير از قول وزراي اقتصاد و بودجه ، وضع مالي نظام را زير صفر اعلام کرده اند. مسوولان جنگ مي گويند تنها سلاحهايي را که در شکستهاي اخير از دست داده ايم ، به اندازه تمام بودجه اي است که براي سپاه و ارتش در سال جاري در نظر گرفته شده بود. مسوولان سياسي مي گويند از آنجا که مردم فهميده اند پيروزي سريعي به دست نمي آيد ، شوق رفتن به جبهه در آنها کم شده است.شما عزيزان از هر کس بهتر مي دانيد که اين تصميم براي من چون زهر کشنده است ولي راضي به رضاي خداوند متعال هستم و براي صيانت از دين او و حفاظت از جمهوري اسلامي اگر آبرويي داشته باشم ، خرج مي کنم. خداوندا ما براي دين تو قيام کرديم و براي دين تو جنگيديم و براي حفظ دين تو آتش بس را قبول مي کنيم.خداوندا تو خود شاهدي که ما لحظه اي با امريکا و شوروي و تمام قدرتهاي جهان سر سازش نداريم و سازش با ابرقدرت ها و قدرتها را پشت کردن به اصول اسلامي خود مي دانيم.خداوندا در جهان شرک و کفر و نفاق ، در جهان پول و قدرت و حيله و دورويي ما غريبيم. تو خود ياريمان کن.خداوندا در هميشه تاريخ وقتي انبيا و اوليا و علما تصميم گرفته اند مصلح جامعه گردند و علم و عمل را درهم آميزند و جامعه اي دور از فساد و تباهي تشکيل دهند ، با مخالفت هاي ابوجهل ها و ابوسفيان هاي زمان خود مواجه شده اند. خداوندا ، ما فرزندان اسلام و انقلابمان را براي رضاي تو قرباني کرديم. غير از تو هيچ کس را نداريم. ما را براي اجراي فرامين و قوانين خود ياري فرما. خداوندا از تو مي خواهم تا هرچه زودتر شهادت را نصيبم فرمايي.گفتم جلسه اي تشکيل گردد آتش بس را به مردم تفهيم نمايند. مواظب باشيد ممکن است افراد داغ و تند با شعارهاي انقلابي ، شما را از آنچه صلاح اسلام است دور کنند. صريحا مي گويم بايد تمام همتتان در توجيه اين کار باشد. قدمي انحرافي حرام است و موجب عکس العمل مي شود. شما مي دانيد که مسوولان رده بالاي نظام با چشمي خونبار و قلبي مالامال از عشق به اسلام و ميهن اسلامي مان چنين تصميمي گرفته اند. خدا را در نظر بگيريد و هرچه اتفاق مي افتد از دوست بدانيد.
والسلام علينا و علي عبادالله الصالحين
روح الله الموسوي الخميني
شنبه / 25 تير / 67
پيش از اين هاشمي رفسنجاني در گفتگو با يک روزنامه صبح از نگارش نامه اي با موضوع درخواست امکانات براي ادامه جنگ توسط محسن رضايي به امام خبر داده بود. بلافاصله يک سايت خبري مصاحبه اي از محسن رضايي منعکس کرد که وي مخاطب نامه فوق الاشاره را آقاي هاشمي و نه امام دانسته بود.