باد صبا

جمعه، اسفند ۲۵، ۱۳۸۵

حرفه ای

Leon یا حرفه ای داستان زندگی مردی است که کاملاً تخصصی به مقوله تروریست می پردازد .او قادر است کسانی را با کوچکترین حرکت انگشتانش، سر ببرد ، یا بدون آنکه خود طعمه بویی ببرد به دار بیاویزد . او ممکن است هر جایی باشد ، مواظب باشید که طعمه او نباشید و گرنه راه فراری ندارید.
به نظر من این هنر سینما گران هالیوود است که قادرند هر اصطلاحی را مطابق میلشان خوب یا بد جلوه دهند . در تمام طول فیلم شما هرگز در قلب خود کوچکترین تنفری از لئون نخواهید داشت. در صحنه های ابتدایی فیلم که خشن ترین جنایات بی وقفه و در پی هم رخ می دهند ، چنان سرعت فیلم بالاست که شما قادر نخواهید بود مجذوب دقت ، ظرافت و قدرت بازیگر نشوید .
در صحنه های بعدی هم چنان تصویری از لطافت روح وی برگزار می شود و شما چنان بی آنکه او بداند وارد خلوت کودکانه او می شوید که نمی توانید از او و افعالش متنفر باشید. او تنها کسی است که به دختری بی پناه در لحظات خطر پناه می دهد و هم اوست که اسباب آرامش کودکانه او را با فراهم آوردن زمینه انتقام از قاتلین خانواده اش مهیا می کند . شما چطور می توانید او را به خاطر اعمال فجیع او در ابتدای فیلم نبخشید وقتی که می بینید او در انتهای فیلم جان خود را برای انتقام از قاتلین خانواده دختر بچه ، از دست می دهد ؟
حرفه ای فیلمی است برای آنانی که می خواهند تمام زندگی غرب را- با همه ملازمات و نتایج ایدئولوژی های آن؛ با همه خوبی ها و بدی هایش - بپذیرند . آیا به راستی خوبی و بدی جز الفاظ بی معنایی که نسبیت آنها دیگر به اثبات رسیده ، چیز دیگری هستند ؟
------------------
پی نوشت :
1- حرفه ای محصول سال 1994 با موزیک Eric Serra و کارگردانی Luc Besson و هنر نمایی Jean Reno
2- از نظر شما اشکالی داره که کسی فیلمی رو فقط به خاطر بودن با دوستانش نگاه کنه؟گیرم کارگردانش ده نمکی باشه ;)
3- یه چیزی در درونم فریاد می زنه "حرفه ای" باش. شاید صدای توسن باشه

2 Comments:

  • سلام به همه ی گلهای باغ زندگی
    امضا محفوظ عزیز ،ممنون از اینکه فیلمهای روز دنیا !!! رو نقد می کنی . اما جون عزیزت برو از یه ویدیوکلوپ دیگه فیلم بگیر ، لااقل فیلم های سال دوهزار به اینطرف رو بهت بده...
    و اما توسن و نفد فیلم اخراجی ها .
    توسن عزیز چون خواسته بودی که در مورد این فیلم نظر بدیم ( البته شایدم نخواسته بودی ... حالا مهم نیست من که نظر میدم )خدمت گلتون عارضم که از نگاه من این فیلم از هر نظر زیر خط "قابل قبول" قرار می گیره .
    این فیلم از نظر حتی(تکرار می کنم "حتی" ) طنز نیز نمره ی قبولی نمی گیرد . اگر اکبر عبدی ، امین حیایی و ارژنگ امیرفضلی را در زیر یک درخت هم کنار هم بگذارند آنها با قدرت ذاتی شان در طنز و هنرشان مردم را خواهند خنداند و تقریبا در این فیلم نیز همینگونه بود . نه سناریوی قشنگی ، نه دیالوگ جذابی ، نه حتی تکه کلام تازه و قابل خندیدنی . کل تکه کلام های این فیلم اس ام اس هایی بود که قبلا همه ی ما دیده بودیم و بعضا حتی نخ نما شده بود (مثل قافلگیری اموات صلوات و ...). تقریبا در فیلم هیچ نوآوری در تکه کلام ها نبود . و شاید این به خاطر فاصله ی سازندگان فیلم از شرایط روز جامعه باشد که احساس "خود با مزه بینی " به آنها دست داده است در حالی که امروز در موبایل هر بچه ی 18 - 19 ساله ای ده ها شوخی با نک تر از اینها یافت می شود .
    تکه کلام ها و شوخی های این فیلم قالبا دارای یک لبه ی به اصطلاح سکسی بود و البته این تکه هاآنقدر عریان و بدونه ایهام و استعاره مطرح می شد که مخاطب را مشمئز می کرد . درست است که جامعه ی ما با ده دوازده سال قبل فرق کرده ، اما به بهانه ی جلو رفت نمی توان در رسانه های عمومی عفت عمومی را نادیده گرفت. شاید تنها تکه ای از این دست که در کل فیلم ایهام درش به کار رفته بود و می شد قبولش کرد همان " کفن مرده چن تکه است ؟"بود .
    نکته ی بعدی صحنه های زشت و احمقانه ی فیلم بود مثل صحنه ای که امین حیایی در روستا از خانه ی مردم کشته شده دزدی می کند . که ترجیح می دهم درباره اش اصلا چیزی ننویسم که آنوقت ممکن است زبانم لال آخرش به فحش های ناموس برسد .
    از اینها که بگذریم جنگ ما بر اساس عقل و تدبیر بود و نه احساسات ، آنهم از نوع ... آن .واقعا در کل جنگ چند نفر روی مین پریده اند ؟؟!!! قطعا این افراد به اندازه یا انگشتان دست نبوده اند . آنهم در مواقع اضطرار . اصلا این نبوده که هرجا به میدان مین برسند ده نفر فررررت روی مین بپرند . و در مقابل هزاران هزار تدبیر و خلاقیت و ابتکار در جنگ به چشم می خورد . واقعا جای آنهمه تدبیر و خرد در این فیلم ها کجاست ؟؟؟؟؟!!!! من که این چیزها در کتم نمی رود که ما با روی مین پریدن جنگ را برده باشیم . دلم لک زد در یک فیلم ذره ای از خرد و تدبیر رزمندگان را ببینم .
    و البته بمان با قمه دنبال تانک کردن و بقیه ی چیزهایی که توسن گفت
    (دستم درد گرف اینقدر تایپ کردم )

    نوشتة Blogger harry potter, در ساعت فروردین ۰۷, ۱۳۸۶ ۶:۴۹ بعدازظهر  

  • سلام و عید مبارک:)
    امیدوارم سال خیلی خیلی خوبی باشه برای همه باد صبایی ها:)و امیدوارم باز برگردین به روزهای پر شر و شورنوشته های خوبیتون! (چون هنوز تو تعطیلات عید هستیم دعواتون نیم کنم که چرا کم کار شدین اینا!!)
    من هنوز اخراجی هارو ندیدم ولی نقد هری رو خوندم، ندیده حرفای هری رو قبول دارم بذارید برم ببینم چه خبره! اما در کنار اینا معتقدم فیلم طنز یعنی همین، یعنی که بتونی مردم رو بخندونی اونم مردم مارو که سخت می خندن و کلا مردم شادی نیستند! حالا از این دست اگر اخراجی ها یا یه فیلم کپی برداری شده ای مثل آتش بس چه ایرادی داره؟ به شرطی که تو این مدل تولید گیر نکنیم! گفتم با کلیات حرف هری فیلم ندیده موافقم:P (از رو تبلغ فیلم فعلا حرف می زنم)
    در مورد حرفه ای هم نمی دونم چرا یاد اون موقعی افتادم که این فیلم بار اول تو سینمای سیاسی شبکه 6 پخش شد! این زاویه دید امضا محفوظ رو دوست داشتم و واقعیت اینه که در ورای ساخت اکثریت غالب فیلمها یک نمای سیاسی پنهوونه که یواش یواش دارن به خوردمون میدن اما من ترجیح می دم این فیلم رو از زاویه انسان دوستانه و روانشناسی نگاه کنم تا تم سیاسی و تروریستی!
    می شه من فیلم پیشنهاد بدم؟ همین فیلمی که تیکه پاره شدنش رو تو عید دادن! الماس خونی لطفا! ببینم چه می کنید با این:)D:

    نوشتة Anonymous ناشناس, در ساعت فروردین ۰۹, ۱۳۸۶ ۹:۵۵ بعدازظهر  

ارسال یک نظر

<< باد صبا