باد صبا

دوشنبه، اسفند ۱۷، ۱۳۸۳

وجه تسمیه !

هوالمحبوب
سلام
چی شد که من تخلص " رئیسُ الکُتّاب " رو برای خودم انتخاب کردم؟
خیلی ساده !!
راستش چند سال پیش یه کتاب خریدم به اسم " راپورت های یومیّه و تذکره ها " نوشته آقای ابراهیم نبوی.
این کتاب در واقع جمع آوری شده یه سری از نوشته های آقای نبوی بود که در یکی از مجلات سینمایی چاپ میشد که اسم مجله الان یادم نیست.
آقای نبوی اون زمان که برای اون مجله مینوشتند از سبک نثر مشروطه برای نوشته هاشون استفاده میکنند که ظاهراً خیلی هم مورد توجه و استقبال خواننده ها قرار میگیره.مطالبشون هم در مورد مسائل و اتفاقات سینمای ایران بوده که با نگاه آمیخته به طنز اونا رو بازگو میکنند. در مقدمه اون کتاب آقای نبوی نوشتند که بخاطر علاقه ای که به نثر مشروطه داشتند کتابهای زیادی از نمونه های این سبک نوشتاری رو خوندند و همیشه دوست داشتند که مطالبی به این سبک بنویسند . در اون سلسله نوشته ها نویسنده از اونجایی که خودش سردبیر اون مجله بوده از اسم رئیس الکتاب (به معنی سرپرست نویسندگان یا به قول خودش : رئیس کاتبان جریده!) استفاده میکردند.
از خصوصیات نثر مشروطه یکی اینه که کلمات بیگانه به خصوص عربی و فرانسوی در این نوشته ها فراوان به چشم میخورند که دلیلش هم مشخصه؛ زبان عربی که از مدتها پیش وارد زبان فارسی شده بود و بخش عظیمی از تالیفات علمای ایرانی به این زبان بوده و اروپاییها هم مدتها بود که وارد ایران شده بودند و از طرفی سالهای مشروطه اوج حضور روشنفکران و تحصیلکرده های ممالک اروپایی به خصوص فرانسه در ایران بوده و یه جورایی هرکسی سعی میکرده اقلاً دو کلمه فرانسه بلد باشه. زبان فارسی هم بی تاثیر از این مسئله نبوده و کلمات عربی و فرانسوی زیادی رو در خودش پذیرفته.
خصیصه دیگه نثر مشروطه که ناشی از طرز تفکر مردم در اون سالها بوده حیرت عظیمیه که ایرانی ها در برخورد با هر چیز جدیدی که از غرب میومده داشتند! مثلاً دستگاه سینماتوگراف ( یا بقول مشروطه ای ها سینماتوغراف !!)
نثر مشروطه خصوصیات جالب دیگه ای هم داشته که فعلاً به همینها بسنده میکنم.
خلاصه من از اون کتاب خیلی خوشم اومد و احساس کردم این سبک نگارش برای بیان مطالب طنز به خصوص، خیلی سرگرم کننده است!
همه اینها رو داشته باشید تا اونجایی که ... سعادتی دست داد و من همراه یه عده از بچه های دانشگاه به یه سفر تفریحی رفتم ، کجا؟ همدان.
تو این سفر یکی از دوستان که از قضا سمت سردبیری تنها نشریه دانشجویی دانشکده رو هم بر عهده داشتند ( همون نشریه ای که طوق دبیری بخش ادب و هنرش رو به گردن من بیچاره انداخته بودند!!) پیشنهاد دادند که نشریه روزانه داشته باشیم .من هم جو گیر شدم و تصمیم گرفتم سفرنامه بنویسم، اونم چجوری؟ به نثر مشروطه!! اولین مطلب نوشته شد و رسید به امضا!! چد تا اسم به ذهنم رسید ولی بیشتر از همه از همون رئیس الکتاب خوشم اومد. بقیه هم نظرشون رو همین اسم بود.این شد که این اسم رو ما موند!!
راستش فکر نمیکردم بچه ها خیلی از نوشته ها خوششون بیاد و یا اصلاً بتونن با این سبک نوشته ارتباط برقرار کنن ولی خب در کمال تعجب من بچه ها اون نوشته ها رو دوست داشتند. البته بودند بچه هاییکه اصلاً خوششون هم نیومد... .
چند وقت پیش کتاب "مسالک المحسنین " رو خوندم. اونم در نوع خودش جالب بود اما هنوز دنبال نمونه های دیگه این نثر هستم که هنوز گیرم نیومده.
وقتی شروع کردم به نوشتن برای اولین مطلب وبلاگ راستش هنوز تو حس و حال مشروطه بودم! اصولاً تصمیم داشتم که کلاً همونطوری بنویسم و از اونجاییکه من یه جورایی سرپرست نویسندگان این وبلاگ بودم بازم همون اسم رو انتخاب کردم. و خب چندتا مطلب مشروطه ای هم نوشتم مثل راپورتهای نمره یکم ، دوم ، سیم و چهارم !!
اینکه این مدل نوشتن چقدر برای خواننده ها جالب بوده، نمیدونم.
بعد از یه مدتی میخواستم اسمم رو عوض کنم از بس که همه عادت کرده بودند منو "رئیس" صدا کنند!!! ولی اسم جالبتری پیدا نکردم و از طرفی هم به نظرم این اسم به اندازه کافی با مسما هست که نیازی به تغییرش نباشه.
و ... اینطوری شد که اینطوری شد!
والسلام
تمام کردیم این مرقومه را در روز دوشنبه ، هفدهم حوت سال یکهزار و سیصد و هشتاد و سه هجری شمسی در بلد کبیره طهران، بعون الله تعالی.

8 Comments:

  • نمیدونم وبلاگ دلتنگستان رو میخونید یا نه ولی دو تا مطلب اخیرش رو خیلی دوست داشتم به خصوص مطلب با عنوان "بیا" ، پیشنهاد میکنم بخونید.

    نوشتة Blogger توسن, در ساعت اسفند ۱۷, ۱۳۸۳ ۳:۵۲ بعدازظهر  

  • گویا اشتباه لینک دادم!!!
    البته لینکش تو لیست همسایه های ما هست ولی کار از محکم کاری عیب نمیکنه!!
    http://www.deltangestan.com

    نوشتة Blogger توسن, در ساعت اسفند ۱۷, ۱۳۸۳ ۳:۵۴ بعدازظهر  

  • سلام
    از اين كه به من هم سر مي زنيدو يادداشت هاي با محتوايي هم مي نويشيد ممنونم وسوالي بيان كرده بوديد كه چرا من سعي مي كنم متن را ادبي بنويسم،به خدمت شما عارضم من دقيقا"به همان صورت كه صحبت مي كنم معمولا"متن را مي نويسم و بعضا"نوشته ها حالت كلاسيك بخودمي گيرند ولي اگر به نوشته هاي قبلي نگاهي بياندازيد ملاحضه مي كنيد كه به هر دو صورت ادبي و زبان عاميانه مطلب نوشته ام. در هر صورت از تذكر شما سپاسگزارم.موفق باشيد
    نسيم بهار

    نوشتة Anonymous ناشناس, در ساعت اسفند ۱۷, ۱۳۸۳ ۴:۱۲ بعدازظهر  

  • سلام
    اول خطاي نوشتاري پيام قبلي را اصلاح كنم.«...ويادداشت هاي بامحتوايي هم مي نويسيد...».اما در مورد مطلب امروز تان عرض كنم چقدر مفيد خواهد بود اگر ما ايرانيان حداقل از ادبيات خودمان آگاهي مطلوبي داشته باشيم و چقدر موءثرواقع خواهد در رشد همه جانبه فرهنگ،اگر به ادبيات غني پارسي در آموزش و پرورش اهميت اساسي قائل مي شدند.ضمنا"مهم نيست شما چه اسمي براي خود قرار مي دهيد،مهم اين است كه شخصيت فكري شما چه ميزان توانايي دارد(قطعا" توانا هستيد).موفق باشيد
    نسيم بهار

    نوشتة Anonymous ناشناس, در ساعت اسفند ۱۷, ۱۳۸۳ ۴:۴۶ بعدازظهر  

  • این رو به حقیقت می گم که واقعا اسم با مسمایی انتخاب کردی و واقعا برازنده ات است. رییس جان یه چند تا کتاب خوب برام معرفی کن می خوام برای ایام تعطیلات بخرم. در ضمن اسم اون سایت کتابی هم که خواسته بودی
    http://farsibooksonline.blogspot.com/

    نوشتة Anonymous ناشناس, در ساعت اسفند ۱۸, ۱۳۸۳ ۱۰:۰۲ قبل‌ازظهر  

  • این رو به حقیقت می گم که واقعا اسم با مسمایی انتخاب کردی و واقعا برازنده ات است. رییس جان یه چند تا کتاب خوب برام معرفی کن می خوام برای ایام تعطیلات بخرم. در ضمن اسم اون سایت کتابی هم که خواسته بودی
    http://farsibooksonline.blogspot.com/

    نوشتة Anonymous ناشناس, در ساعت اسفند ۱۸, ۱۳۸۳ ۱۰:۰۴ قبل‌ازظهر  

  • پس حتما اين شعر يادتونه:
    دلم مي سوزد آنانرا كه يخ كردند و مي نالند
    اراجيفي نوشتند و به آنان نيك مي بالند
    مي بينم كه جمع خانوما جمع ، من اومدم تا مجلستون رسميت پيدا كنه.به غير از يه بنده خدايي كه البته من بهش حق ميدم فقط خانمهاي خيلي خانم از اسم آلو مسماي شما تعريف كردند.
    به پنجم ابتدايي هم پيدا نميشه فرق «نغز» و «نقض» رو بگه شايد معنيه «عبارت نغز» روشن بشه.
    من هميشه فكر مي كردم كي به خانمها گواهينامه داد ولي الان فكر ميكنم علاوه بر گواهينامه كي مدرك كارشناسي به خانمها داد؟؟؟؟؟؟؟

    نوشتة Blogger سپار, در ساعت اسفند ۱۹, ۱۳۸۳ ۱۲:۳۷ قبل‌ازظهر  

  • بنیامین خان فرق نغز و نقض در مورد استفاده اش معلوم میشه!!
    "عبارت نغز" و مثلاً "نقض قانون" !!
    یاد گرفتی؟
    بقیشم باشه یه فرصت دیگه:)

    نوشتة Blogger توسن, در ساعت اسفند ۱۹, ۱۳۸۳ ۱:۰۸ بعدازظهر  

ارسال یک نظر

<< باد صبا